Naukowcy przeprowadzili obserwacje rodzin, w których wychowywali się ludzie sukcesu. Badania potwierdziły pewne zależności, które prezentujemy poniżej:
  1. Rodzice nakładali na swoje dziecko obowiązki
    To ważne, by dziecko miało od małego pewne obowiązki. Według Julie Lythcott-Haims, autorki poradnika dla rodziców pt.: „How to Rais an Adult, dziecko, które nie zmywa po sobie talerzy nigdy nie zrozumie, że to jest praca, którą trzeba wykonać. To przenośnia, która ma na celu uświadomić, że obowiązki domowe nie tylko rozwijają umiejętności, ale przede wszystkim uczą, że każdy ponosi za coś w życiu odpowiedzialność. Dzieci, które mają swój wkład w czynności domowe są bardziej empatyczne i potrafią pracować w grupie.
     
  2. Rodzice mieli wobec swojego dziecka wysokie oczekiwania
    Badanie przeprowadzone przez naukowców z Uniwersytetu Kalifornijskiego dowiodło, że oczekiwania rodziców mają silne powiązanie z wysiłkiem, jaki dziecko wkłada w naukę oraz wszelkie inne czynności. Jedną z rzeczy, która wywierała na dzieciach największe wrażenie był entuzjazm okazywany przez ich rodziców na myśl o tym, że będą studiowały na uniwersytecie.
     
  3. Relacja między rodzicami (kobieta-mężczyzna) była zdrowa
    Dzieci, które wywodzą się z rodzin mocno skonfliktowanych nie są w stanie rozwinąć swoich wszystkich możliwości. Idealne środowisko do wychowywania dziecka to takie, w którym panują zdrowe relacje oparte na wzajemnym szacunku. Pod tym kątem, to dla rodziców ogromna odpowiedzialność. Robert Hughes Jr z Uniwersytetu Illinois podkreśla, że dzieci rodziców rozwiedzionych mają trudności z dostosowywaniem się, co w niektórych przypadkach utrudnia im naukę.
     
  4. Rodzice przywiązywali wagę do rozwijania umiejętności społecznych swojego dziecka
    Naukowcy z Uniwersytetu Pensylwania przeprowadzili badania na grupie 700 dzieci i odkryli, że ich zachowania społeczne, ukształtowane w młodym wieku, były powielane w życiu dorosłym. Sukces ma wiele wspólnego z wrażliwością, umiejętnościami społecznymi oraz zdolnościami współpracy.
     
  5. Rodzice sami zdobyli wysokie wykształcenie
    Badanie przeprowadzone w 2014 roku przez naukowców z Uniwersytetu Michigan potwierdziło, że mamy, które ukończyły szkołę średnią lub studia uniwersyteckie przykładają dużą wagę do tego, by ich dzieci podążyły tą samą drogą. Te same badania wykazały, że dzieci matek nastoletnich mają mniejsze szanse na zdobycie wykształcenia średniego lub wyższego.  W tym przypadku zainteresowanie rozwojem edukacyjnym dziecka powinno stanowić priorytet.
     
  6. Od wczesnego wieku Rodzice uczyli swoje dziecko matematyki
    Pewna analiza oparta na obserwacji 35 tysięcy dzieci w wieku przedszkolnym, pochodzących z Kanady, Stanów Zjednoczonych oraz Anglii, wykazała, że rozpoczynając naukę matematyki we wczesnym wieku można zyskać dużą przewagę rozwojową. Matematyka, poza nauką samą w sobie, wykształca w dziecku podejście koncepcyjne, poprawia jego koncentrację, a także uzmysławia o pewnym uporządkowaniu świata.
     
  7. Rodzice dbali o bliską więź z dzieckiem
    Badanie nad rozwojem dziecka, przeprowadzone w 2014 roku przy wsparciu amerykańskiego Narodowego Instytutu Zdrowia Dziecka i Rozwoju Człowieka, potwierdziło, że dzieci, których rodzice byli w stosunku do nich czuli w okresie pierwszych trzech lat ich życia, nie tylko odnosiły większe sukcesy na polu edukacyjno-naukowym, ale także już jako osoby trzydziestoletnie mogły się pochwalić udanymi związkami oraz sukcesami zawodowymi. To nam uświadamia, że czułe podejście do małego dziecka jest fundamentalne dla jego rozwoju. Miłość, jaką dziecko zostało obdarowane w dzieciństwie da jemu potężną moc na całe przyszłe życie.
     
  8. Rodzice radzili sobie ze stresem związanym z wychowywaniem dzieci
    Nadmiar obowiązków, fizyczne zmęczenie, presja społeczna lub ekonomiczna, nieoczekiwane kłopoty rodzicielskie – to wszystko wywołuje u wielu rodziców frustrację i wystawia ich cierpliwość na próbę.  Stres rodzica wywołany obciążeniem związanym z wychowywaniem dziecka może okazać się bardzo raniący dla malucha. Wato zatem pamiętać, by nie stać się rodzicem nadopiekuńczym.
    Badania dowodzą, że dzieci w wieku od 3 do 11 lat nie wymagają jakiejś konkretnej liczby godzin im poświęconych. Za to ogromne znaczenie ma jakość czasu, który możemy spędzić ze swoją pociechą. Wspólny posiłek przy stole, w czasie którego okazuje się wzajemne zainteresowanie jest o wiele bardziej wartościowy niż wspólna zabawa w nerwowej atmosferze.
     
  9. Rodzice doceniali wysiłek dziecka, mimo poniesionej porażki
    Rodzice, którzy sami traktują porażkę po prostu jako doświadczenie, które czegoś uczy, zaszczepiają w dziecku takie samo podejście. Poprzez obserwację maluch chłonie pewne zachowania, a następnie, często podświadomie, wdraża je w swoją codzienność.
    Sukces może objawiać się najróżniejszymi formami. Czasami przychodzi dopiero po serii porażek. I dlatego tak ważnym jest, aby utrzymać w sobie entuzjazm. Inteligencja sama z siebie nie zdziała nic. Potrzebny jest impuls, dzięki któremu dotrzemy do mety.
     
  10. Mamy pracowały zawodowo
    Dzieci mam, które pracują poza domem, czerpią z tego tyłu wiele korzyści dla siebie. Badania naukowe dowodzą, że córki mam pracujących zdobywają lepsze wykształcenie, częściej zajmują stanowiska kierownicze i uzyskują wyższe dochody. Dla równowagi, synowie mam pracujących mają większą skłonność do zachowania spójności pomiędzy życiem zawodowym, a obowiązkami domowymi.
     
  11. Rodziny charakteryzowały się wysokim poziomem społeczno-ekonomicznym
    Niestety, ubóstwo ogranicza w dużym stopniu rozwój dziecka i hamuje jego potencjał. Opierając się na badaniach przeprowadzonych przez naukowców z Uniwersytetu Stanford, wyraźnie widać, że oceny uzyskiwane przez dzieci z biednych rodzin są rażąco gorsze od tych, które zdobywają dzieci z rodzin o dobrym statusie materialnym.