Dobre maniery pomagają zrobić dobre wrażenie. Kiedy jesteśmy sami lub w towarzystwie dobrego kolegi nie ma znaczenia czy zjemy deser widelczykiem czy łyżeczką. Ale w pewnych sytuacjach warto dostosować zachowanie do przyjętych norm.

WYCHOWAJ SYNA NA DŻENTELMENA,
A CÓRKĘ NA DAMĘ

 

UŚCISK DŁONI

Podaj dłoń, gdy przedstawiają cię komuś.

Podaj dłoń osobie, która wręcza ci nagrodę.

Uścisk dłoni powinien być krótki, ale dość energiczny.

 

W DRZWIACH

Gdy cię przepuszczają – po prostu przejdź i tyle.

Gdy oprowadzasz kogoś – odchyl zgrabnie drzwi i przepuść swojego gościa.

Gdy mijasz się z kimś w drzwiach – pamiętaj, że pierwszeństwo mają osoby, które wychodzą.

 

NA SCHODACH I W WINDZIE

Kobieta wchodzi po schodach pierwsza, a za nią mężczyzna.
Jeżeli schody są strome, niebezpieczne lub nieoświetlone mężczyzna powinien prowadzić.

Mężczyzna, który jedzie w windzie z kobietami powinien je zapytać,
na które piętro wjeżdżają i następnie wcisnąć przycisk.
Kobiety wysiadają z windy pierwsze.

 

W TRANSPORCIE PUBLICZNYM

Młodzi ludzie ustępują miejsca osobom starszym, kobietom w ciąży oraz kobietom z małymi dziećmi.

Mężczyzna kulturalny zajmuje miejsce w środku komunikacji miejskiej tylko wtedy,
gdy w jego pobliżu nie ma żadnej stojącej kobiety.

Kobieta nie powinna ustępować miejsca mężczyźnie – nawet, gdy jest od niej starszy.
Stawia go bowiem w nieprzyjemnej sytuacji – żaden mężczyzna nie chce być uważany za starca.

Mężczyzna w towarzystwie kobiety wchodzi do środka komunikacji miejskiej pierwszy i toruje jej drogę.
Przy wychodzeniu prowadzi i pomaga jej wyjść.

 

W SKLEPIE

Nie absorbuj kasjera swoimi kaprysami i wątpliwościami co do wyboru.

Podejdź do kasy z przygotowanym portfelem. Nie szukaj go w ostatniej chwili.

Nie ociągaj się i nie przeliczaj reszty w nieskończoność.

 

W RESTAURACJI

Przyjdź na spotkanie punktualnie. Dopuszczalne spóźnienie to 15 minut.

Mężczyzna otwiera kobiecie drzwi i pomaga jej zdjąć płaszcz.

Zbyt głośny śmiech, zbyt głośna rozmowa oraz zawieszanie na kimś wzroku jest niestosowne.

Złota zasada: ten kto zaprasza – płaci.
Jeżeli decyzja o wyjściu na obiad jest spontaniczna – każdy płaci za siebie.
Dobrze jest uprzedzić o tym kelnera, tak aby mógł przygotować oddzielne rachunki.

Jeśli twój gość chce zapłacić – nie oponuj. Po prostu podziękuj.

Nie wszyscy znają do perfekcji zastosowanie wszystkich sztućców. I nie ma w tym nic złego.
Spotkanie przy stole powinno być przyjemnością, a nie konkursem na dobranie odpowiednich sztućców.
Nie ma nic złego ani wstydliwego w spytaniu o radę kelnera lub osobę towarzyszącą.

Zabierz ze stołu swój telefon! Bez względu na wszystko.

 

W CZASIE ROZMOWY

Osoba z dobrymi manierami rzadko opowiada o swoich sprawach osobistych
(o relacjach zawodowych, swoich dzieciach, chorobach czy upodobaniach).
Jeżeli cię o to nie pytają – nie otwieraj się zbytnio.

Nie plotkuj.

Wsłuchuj się w swojego rozmówcę.
Od czasu do czasu wtrąć kilka słów, aby podkreślić, że rozumiesz o czym on mówi.

Nie przerywaj osobie, która mówi.

 

Z WIZYTĄ

O spóźnianiu się już była mowa.
Ale przychodzenie przed czasem też nie jest taktowne
(może nawet jest jeszcze gorsze).

Nie zabieraj ze sobą osób, które nie były zaproszone.

Wręczane prezenty zawsze powinny być elegancko zapakowane.

Obdarowany prezentem bez namysłu powinien rozpakować
otrzymany podarunek i okazać swoją radość.

Nie odmawiaj, gdy cię częstują jakimś posiłkiem i zaakceptuj to co podają.
Jeśli jesteś na diecie – nie przyjmuj zaproszenia na kolację.
I nie zabawiaj swoich kompanów opowieściami o swoich problemach gastrycznych.