Metoda Montessori opiera się na okazywaniu szacunku i stymulowaniu rozwoju dziecka w taki sposób, by zaspokojone zostały jego dwie bardzo ważne potrzeby: 

  1. Potrzeba wolności w obrębie wyznaczonych granic.
  2. Funkcjonowanie w przystosowanym otoczeniu, które zagwarantuje dziecku dostęp do różnych materiałów oraz doświadczeń.

Głównym ideą filozofii Montessori jest pomaganie dziecku w tym, by maksymalizowało swój potencjał w każdej dziedzinie życia. Cały system opiera się na rozwijaniu zdolności społecznych, usprawnianiu sfery emocjonalnej i fizycznej, a także na przygotowaniach do czekającego dziecko wysiłku intelektualnego.

METODA MONTESSORI SPRAWIA,
ŻE DZIECKO CZERPIE RADOŚĆ Z NAUKI.

METODA MNTESSORI GWARANTUJE
WZROST POCZUCIA WŁASNEJ WARTOŚCI.

Od momentu narodzin do szóstego roku życia umysł dziecka jest niezwykle chłonny. W czasie tego etapu mały człowiek wykazuje niezwykłą zdolność do nauki i przyswajania wszystkiego co oferuje mu otoczenie.
W centrach, w których praktykuje się metodę Montessori, wyczuwa się wyjątkowo spokojną, ale produktywną atmosferę. Dzieci pracują indywidualnie, w grupach lub w towarzystwie jednego kolegi. Widok wielu małych dzieci skoncentrowanych na danej czynności przez zaskakująco długi czas jest czymś normalnym. To ośrodki, w których ponad wszystko dominuje radość i wzajemny szacunek.

Oto charakterystyka metody Montessori, której celem jest stymulowania rozwoju dziecka w zgodzie z jego naturalnymi potrzebami:

  1. Otoczenie, w którym uczy się i przebywa dziecko (sala, pokój, toaleta, jadalnia) powinno być zaprojektowane w taki sposób, by przebywający w nim maluch znajdował na każdym kroku "wsparcie". Przede wszystkim ma to być pomieszczenie bezpieczne i wypełnione pozytywną energią. Po drugie, ma ono umożliwiać dziecku bycie niezależnym (wyposażenie powinno być dopasowane rozmiarem do wieku dziecka; wszystkie materiały powinny być ułożone na półkach z łatwym dostępem dla dziecka).
  2. Dziecko samodzielnie wybiera dla siebie zajęcia. Gdy chce – przechodzi do kolejnego. Zawsze odkłada na swoje miejsce rzeczy, których używało
  3. Poranek trwa co najmniej trzy godziny. Są to trzy godziny, podczas których nie obowiązuje żaden stały plan. Dziecko działa spontanicznie. 
  4. W filozofii Montessori nie istnieją nauczyciele lecz mentorzy/ przewodnicy, których rolą jest stymulowanie entuzjazmu dziecka do nauki. W razie potrzeby mentorzy/ przewodnicy służą pomocą, uważając przy tym, by nigdy nie zaszkodzić samodzielności dziecka i nie zagłuszyć jego naturalnej chęci poznawania świata.
  5. Dzieci pracują we własnym rytmie dostosowując go do naturalnych potrzeb.
  6. Potrzeby każdego dziecka oceniane są na podstawie obserwacji. Gdy maluch jest na to gotowy, poszerza się jego dostęp do wiedzy lub aktywności.

MATERIAŁY MONTESSORI

Zbiór materiałów został przygotowany przez samą Marię Montessori, która dokonała ich wyboru na podstawie obserwacji zainteresowań dzieci – tego, co sprawia im przyjemność i co jest przez nie wielokrotnie powtarzane.

teachingmtls
 

Osobiste doświadczenie dziecka z tymi materiałami stanowi instynktowny i naturalny proces nauki. Część materiałów została zaprojektowana w taki sposób, by wprowadzić dziecko w świat matematyki i pomóc jemu zrozumieć jej koncepcje. Materiały sensoryczne zachęcają dziecko do poznawania i klasyfikowania właściwości fizycznych świata. Do dyspozycji dziecka są również materiały przygotowujące je do czytania i pisania. Praktyczne wykorzystanie tych narzędzi pomaga dziecku rozwijać jego kreatywność, koordynację ciała z umysłem, koncentrację oraz zdolności społeczne.
Praca dziecka z wykorzystaniem materiałów Montessori rozwija jego indywidualne predyspozycje i przygotowuje do dalszej nauki, która, jak się okaże, stanie się naturalnym postępem.
 

PRZYKŁADY SAL MONTESSORI
montessori01__large aula-montesorri montessori2 montessori StephanieClassroom2
 

JAK PRAKTYKOWAĆ METODĘ MONTESSORI W DOMU

  1. Przystosuj swój dom w taki sposób, aby dziecko mogło być w nim niezależne
    Każde dziecko rodzi się z "wewnętrznym przewodnikiem". W warunkach domowych należy jemu stwarzać jak najwięcej okazji do tego, by mogło myśleć, działać, dokonywać wyborów, podejmować  decyzje czy też okazywać emocje.
  2. Pamiętaj, że podstawowymi założeniami otoczenia są: porządek i estetyka.
  3. Na uwadze musisz mieć prawdziwe potrzeby swojego dziecka. Pozwalaj jemu na bycie samodzielnym. Angażuj dziecko w prace porządkowe, nałóż na nie odpowiedzialność za własne rzeczy, pozwalaj na eksperymentowanie w kuchni, itd. Przy czym zawsze pamiętaj, aby nie ograniczać dziecka limitem czasowymono musi pracować we własnym rytmie.
  4. Zadbaj o to, aby nic nie przeszkadzało dziecku w wykonywaniu czynności, nad którymi akurat się skupia. Nawet pozornie mało istotna czynność może mieć duży wpływ na jego rozwój wewnętrzny, dlatego nie wolno dziecku przeszkodzić w koncentracji.
  5. Przypisując konkretne miejsce dla każdej rzeczy wzmocnisz w dziecku tendencję utrzymywania wszystkiego "w porządku". Będzie ono bowiem dokładnie wiedziało, gdzie odłożyć daną rzecz, a praktykując czynność "odkładania na swoje miejsce" każdego dnia, z czasem zacznie w niej uczestniczyć chętnie i z własnej inicjatywy. Duże, ciężkie pudła z zabawkami, czy też wysokie półki nie wspomagają rozwoju tendencji do utrzymywania porządku. Szafki i półki powinny być dostosowane do wzrostu dziecka.
  6. Zapewniaj dziecku dostęp do materiałów sensorycznych, które umożliwią poznawanie: kolorów, smaków, dźwięków, rozmiarów, wagi czy temperatury.
  7. Zapewniaj dziecku dostęp do praktycznych czynności życia codziennego: podlewanie kwiatów, nakrywanie stołu do obiadu, czyszczenie wanny, itp.
  8. Gdy dziecko pozna już swoje zmysły, emocje oraz czynności życia codziennego, będzie gotowe na naukę czytania, pisania, liczenia, geografii, fizyki czy nauk przyrodniczych. W domu dziecko musi widzieć zainteresowanie światem, nauką, ciekawostkami, pracą i rozwojem osobistym. 


PRZYKŁADY POKOIKÓW MONTESSORI
cf5775c23f62071772ace3b923f192a9 cuarto-de-juegos-montessori e812fe6b65fde8c40c4ee2b7d0458e90 montessori-inspired-spaces-bunnyanddolly-2 Montessori-11-

PRZEWODNIK PO MONTESSORI 
(Montessori Guide from Montessori Guide on Vimeo)


Źródło: MontessoriConnections oraz North American Montessori Center