Być zrelaksowanym oznacza znajdować się w stanie spokoju lub odpoczynku. Poznanie i stosowanie technik relaksacyjnych stanowi wspaniały sposób na pokonywanie negatywnych emocji. 
Każdy rodzic powinien przekazać swojemu dziecku kilka technik, które pomogą jemu stawić czoła sytuacjom stresującym – zarówno w okresie dzieciństwa, jak i w późniejszym życiu. 
Czynności relaksacyjne wprowadzamy już od pierwszych chwil nardzin dziecka: bliski kontakt fizyczny z mamą, głaskanie, masowanie, zwracanie się do dziecka delikatnym tonem, śpiewanie kołysanek, itp. Czynności relaksacyjne u dzieci w wieku 2,5 – 6 lat przybierają formę zabawy.
 
TECHNIKA RELAKSACYJNA
ŻÓŁW I ZAJĄC
 
Pod wieczór, gdy zbliża się pora spania, połóż się razem z dzieckiem na podłodze lub na łóżku.
Upewnij się, że nikt wam nie zakłóci ciszy i spokoju. 
 

TY JESTEŚ ZAJĄCEM
TWOJE DZIECKO JEST ŻÓŁWIEM

Zając: "Wyzywam cię na pojedynek.
To będzie wyścig przez łąkę.
Kto pierwszy dobiegnie do mety, wygrywa!"

Żółw: "Przyjmuję wyzwanie."

Zając: "Uwaga! Do startu… Start!"

Zając: Oddycha głęboko i szybko – bo biegnie zostawiając żółwia daleko z tyłu.

Żółw: Oddycha powoli. Wdech i wydech, wdech i wydech …

Zając: "Dobiegnę pierwszy. Będę pierwszy!" – mówi zuchwałym tonem.

Żółw: Oddycha powoli. Wdech i wydech, wdech i wydech …

Zając: "Jest taki przyjemny wieczór, że zrobię sobie krótką przerwę. Położę się i chwilę odpocznę." Zaczyna oddychać powoli. Wdech i wydech….

Żółw: Oddycha powoli… Jednostajnym tempem, krok po kroku, zbliża się do celu.

Teraz obaj oddychają powoli: wdech i wydech….

Nagle Zając zasypia…

Żółw dochodzi na metę, a Zając śpi.
Nikt nie może wybudzić Zająca.
Puchar trafia w ręce Żółwia.

Po wielkiej wygranej Żółw chowa się do swojego domku, zgasza świało
i zasypia, by rano obudzić się pełen sił i dobrej energii
.


UWAGA: powietrze wdychamy przez nos, a wypuszczamy przez usta

W POCZĄTKOWYM ETAPIE DZIECIŃSTWA
DZIECKO ZAZNAJAMIA SIĘ Z POJĘCIEM 
RELAKSACJI