BERNARD ROTH, PROFESOR Z UNIWERSYTETU STANFORD ZAPEWNIA,
ŻE WYELIMINOWANIE DWÓCH ZDAŃ ZE SŁOWNIKA SPRAWI,
ŻE DZIECKO ODNIESIE W ŻYCIU WIĘKSZY SUKCES.
roth-teaser-780x445

W obecnych czasach bardzo dużą wagę przywiązuje się do zdolności uważnego słuchania i słuchania ze zrozumieniem. Na nic jednak się zda słuchanie, jeżeli nie zrozumiemy, że sprawą kluczową w skutecznej komunikacji jest poprawne mówienie, wysławianie się oraz formułowanie swoich myśli

Sposób, w jaki człowiek mówi wpływa na to, jak odbierają nas inni. Bernard Roth, profesor inżynierii Uniwersytetu Stanford i dyrektor stanfordzkiego Instytutu Projektowania Hasso Plattner, poświęcił swoje badania strategii tak zwanego myślenia projektowego (Design Thinking), która pomaga wprowadzić w życie znaczące zmiany. Osoby, które działają zgodnie z metodą myślenia projektowego nie ulegają automatycznym formom rozumowania, widzą świat innymi oczami, a także mają świadomość samokontroli oraz kontroli nad własnym życiem.

W książce pod tytułem The Achievement Habit Bernard Roth zachęca do zaszczepienia w codziennej mowie pewnych dwóch nawyków, małych ale jakże istotnych. Przyzwyczajając dziecko do ich stosowania pomożesz mu lepiej funkcjonować.
 

ZAMIEŃ SŁOWO "ALE" NA "I"

Większość z nas nie zdaje sobie z tego sprawy, ALE używa tego słowa zbyt często. O wiele częściej niż jest to wskazane dla zdrowia. Wielokrotnie "ALE" samo nasuwa nam się na język, powodując tym samym pewien konflikt (lub powód), który w rzeczywistości wcale nie istnieje
Jeżeli w miejsce "ALE" wstawimy "I", radykalnie zmienimy koncepcję wypowiedzi. Jeżeli borykamy się z jakimś problemem najprawdopodobniej znajdziemy rozwiązanie. 

Przykład:
A. Chcę pójść do kina, ale muszę się uczyć.
B. Chcę pójść do kina i muszę się uczyć.

Zdanie sformułowane w punkcie A to zdanie blokujące możliwości – dziecko, które je wypowiada zakłada, że nie ma możliwości pójścia do kina, gdyż ogranicza go nauka. Jest to zdanie osoby zrezygnowanej.
Zdanie z punktu B ma wydźwięk zadaniowy. Dziecko, które je wypowiada wie, że chce zrealizować jedno i drugie. Tylko jak? W umyśle automatycznie uruchamia się myślenie, planowanie, analizowanie ("Całą sobotę poświęcę na naukę, a w niedzielę pójdę do kina.").
 


ZAMIEŃ "MUSZĘ COŚ ZROBIĆ"
NA "CHCĘ COŚ ZROBIĆ"

Wprowadzając taką zmianę w wypowiedziach dziecka zaszczepisz w nim świadomość tego, że to co robi w życiu (również to, co należy do rzeczy mniej przyjemnych) wynika z jego wyborów.

Przykład:
A. Muszę odrobić pracę domową.
B. Chcę odrobić pracę domową.

Czy dziecko rzeczywiście musi odrobić pracę domową? Nie. Dziecko musi znać konsekwencje nieodrobienia pracy domowej: jeżeli odrobię pracę domową to najprawdopodobniej dostanę dobrą ocenę; jeżeli nie odrobię pracy domowej to najprawdopodobniej dostanę złą ocenęChcę odrobić pracę domową, gdyż nie chcę dostać złej oceny.
 

CD9uEx2UkAAGCRX